Destinatiemarketing en citymarketing
Al een tijdje ben ik nu bezig met diverse opdrachten voor VVV Gemert-Bakel. Eén van deze opdrachten is het geven van een workshop/training voor de 'media-verantwoordelijken' binnen de VVV. Hoe gaan we op een goede en effectieve manier om met social media. En, hoe zit dat eigenlijk in de toerisme en recreatiebranche?
Doordat ik wat onderzoek deed naar de branche, relevante cijfers en leuke cases opzocht, kwam ik de termen 'destinatiemarketing' en 'citymarketing' tegen. Al lijken deze twee termen in eerste instantie over hetzelfde te gaan, het hebben toch echt verschillende definities.
Destinatiemarketing
Destinatiemarketing drijft op de aanbevelingen van mensen in je omgeving en medereizigers. Een 'destination brand' wordt dus vooral sociaal gebouwd. Het gaat erom dat je de mensen laat voelen. Door gasten/bezoekers te helpen om hun (positieve) verhaal over jouw gastvrijheid en bestemming te delen (maak jezelf makkelijk vindbaar op social media en moedig gasten aan hun ervaringen te delen), maak je online zichtbaar hoe klanten over jouw merk of bedrijf denken. Peer-to-peer is dus hét keyword!
Citymarketing
Citymarketing heeft de laatste jaren een prominentere rol gekregen in het beleid van veel gemeenten. Steden zijn steeds bewuster bezig met hun uitstraling en reputatie. Het 'vermarkten' van je stad gebeurt in citymarketing veelal via grote PR-budgetten.
Lokale evenementen, zoals carnaval in Maastricht of de Vierdaagse van Nijmegen, zijn bij uitstek geschikt om op in te haken. Grote sportevenementen zoals de Tourstart zorgen voor veel exposure, maar ook in de samenwerking met universiteiten liggen kansen. Met een goede analyse ontdek je als citymarketeer genoeg mogelijkheden om een stad op de kaart te zetten!
Geen marketing van de bestemming, maar juist management van de bestemming
Hoe zorg je er nu voor dat jouw stad interessant wordt voor bezoekers én bewoners? Dit is eigenlijk een combinatie van destinatiemarketing en citymarketing. Met een strak plan en duidelijke contentkalender zet je de basis, met recensies en social exposure verdiep je je content.